Medal Of Honor Wiki
Advertisement

Mauser K98k (rozw. Karabiner 1898 kurtz)- niemiecki karabin powtarzalny z okresu funkcjonowania III Rzeszy. Występuje we wszystkich grach serii Medal of Honor, podejmujących teatr działań europejskich i północnoafrykańskich z okresu II wojny światowej.

Historia[]

U schyłku XIX wieku, Francuzi stworzyli karabin na proch bezdymny. Niemcy wyposażeni w czarnoprochowe Mausery 71 nie chcieli pozostać w tyle i powołali specjalną komisję złożonej z urzędników bliżej lub dalej zapoznanych z tematem broni, by stworzyli karabin zdolny do strzelania pociskami elaborowanymi prochem bezdymnym. Tak narodził się Kommissiongewehr 1888. Konstrukcja okazała się tragiczna i została znienawidzona przez pruskich żołdaków. Z racji tego, że karabin był produkowany w zakładach Loewe, będących biznesem należącym do Żydów, potocznie był nazywany pogardliwie "Judenflinte". Straszna porażka karabinu sprawiła, że zgłoszono się do braci Mauser, by opracowali nowy karabin. Tak narodził się karabin K98, (czasami nazywany G98 od Gewehr 1898). Zamówiono próbną partię i poprawiono karabin. Później przekonstruowano lufę tak by zastąpić pociski tępołukowe, ostrołukowymi, które miały lepsze właściwości balistyczne. Karabin zadebiutował podczas I wojny światowej krótko po śmierci konstruktora. Był celny i niezawodny, stał się hitem eksportowym na całym świecie, przez co dostał miano najpopularniejszego karabinu na świecie w tamtym okresie. W okopach I wojny światowej okazało się, że wyścig zbrojeń związany z długością karabinu i długością bagnetu jest bezcelowy, zaczęto stosować krótsze bagnety. Po porażce Niemiec i uchwaleniu traktatu wersalskiego, zabroniono rozwijania tej konstrukcji. Sytuacja zmieniła się po dojściu do władzy Adolfa Hitlera i partii NSDAP. Karabin skrócono i do nazwy dodano przymiotnik kurtz (krótki). Był on podstawowym karabinem w rękach niemieckich żołnierzy. Produkowany był na całym świecie w różnych wariacjach, Polacy na jego bazie opracowali karabinek wz.1929 i przyjęli go na podstawowy karabin.

Medal of Honor i Medal of Honor: Underground[]

W tych tytułach, Kar98k jest niestety tylko modelem używanym przez wojska przeciwnika. Nie możemy go podnieść, ani z niego strzelić. Nie jest wspomniany w żadnej widocznej dla gracza notatce.

Medal of Honor (1999)[]

Opis broni[]

Głównie w rękach szeregowych żołnierzy, rzadziej oficerów. Jego popularność spada wraz z postępem gry, by w ostatniej misji w ogóle się nie pojawić. Zadaje obrażenia większe od pistoletów maszynowych, a wraz z postępem gry, wrogowie będą celniej z niego strzelać. W porównaniu do MP40 stanowi marginalne zagrożenie i lepiej jest najpierw zastrzelić żołnierza z bronią automatyczną.

K98k w rękach żołnierza Afrika Korps

Etapy w których nie spotkasz tej broni[]
  • Sneak into railstation
  • Find the gift Package
  • Escape Wolfram
  • Dive!
  • Misja 7 "Escape the V2 Rocket Plant"
Ciekawostki[]
  • Dzieli swój model zewnętrzny z M1 Garand, widać to w trybie wieloosobowym.
  • Gdy podejdziemy blisko żołnierza, będzie można usłyszeć pracę zamka.

Medal of Honor: Underground[]

Opis broni[]

Mechanika tego karabinu jest identyczna, lecz jako ciekawostkę należy podkreślić, że dzieli on swój model z karabinem Berthier, który pojawia się w misjach dla Ruchu Oporu. Oba karabiny nie mogą być posiadane przez gracza, a rozróżnić je możemy jedynie przez dźwięk jaki wydają po wystrzale.

Występowanie[]

2 Misja "Hunting the Desert Fox"

4 Misja "Wewelsburg: Dark Camelot"

  • Nie pojawia się w etapie "Dark Valhalla"

5 Misja "Last Rites at Monte Cassino"

  • wyłącznie etap "Roundabout"

6 Misja "A Mittelwerk Saboteur"

Ciekawostki[]
  • Dzieli on swój model zewnętrzny z M1 Garand na potrzebu Multiplayera i francuskim karabinem Berthier. Poznać to możemy po innym sfx wystrzału.
  • Gdy w 4 Misji, podnosimy Mausera po zmarłym snajperze, na wyposażenie dostajemy G43.
  • Nawet jeżeli będzie strzelał z niego strzelec wyborowy (snajper), skórka broni nie będzie posiadać lunety.

Medal of Honor: Allied Assault + dodatki[]

Wersja podstawowa - Kar98k

Allied Assault[]

Opis broni[]

Wersja wyborowa z lunetą: KAR98-Sniper

Znany jest tutaj jako Mauser Kar98k, dostępna w tej grze jest też jego wersja wyborowa - Kar98 Sniper. Drugi z nich ma okazje wpaść nam w ręce w misji 4. Wersja dla piechoty niestety nie pojawia się na wyposażeniu gracza przez całą kampanie. Wyposażeni są w niego żołnierze wojsk niemieckich. Jest najlepszym karabinem w trybie multiplayer, zabija jednym strzałem i żołnierz wyposażony w ten karabin porusza się szybko. W stosunku do Garanda, wypada znacznie lepiej. Wrogowie wyposażeni w ten oręż w kampanii dla jednego gracza, strzelają celniej, Ci z wersją wyborową z kolei trafiają za każdym razem, gdy znajdziemy się w zasięgu ich widzenia w przeciągu dwóch sekund. Bardzo dają sie we znaki graczowi podczas Etapu "Ostatni patrol snajpera" gdzie toczymy walkę w zwanym przez graczy "Mieście Snajperów". KAR98 - Sniper, różni się celownikiem optycznym i jak się okazuje w dodatkach wyjątkową podziałką celowniczą, ponieważ w innych karabinach snajperskich zastosowano ten sam krzyż. Odróżnia go też od podstawowej wersji brzmienie, jest ono bardziej głośniejsze, ostrzejsze i nałożony ma efekt echa, dzięki czemu możemy łatwo poznać czy strzela właśnie do nas snajper, czy piechociniec.

Obrażenia w kampani[]

Mauser Kar98k[]
  • 5 hp na łatwym poziomie trudności
  • 10 hp na normalnym

    Unikatowy celownik KAR98-Sniper

  • 20 hp na trudnym
KAR98- Sniper[]
  • 15 hp na łatwym
  • 20 hp na normalnym
  • 30 hp na trudnym

Występowanie[]

Mauser Kar98k[]
  • We wszystkich misjach
KAR98-Sniper[]
  • Misja 3 (Tylko dźwięk tego karabinu)
  • Misja 4 (Na wyposażeniu gracza)
  • Misja 5 - Miasto Snajperów
  • Misja 6 - Szturm na fort Schmerzen, w sekwencji gdzie musimy osłaniać Rangersów wychodzących z pociągu.

Spearhead[]

Opis broni[]

Karabin ten w tej grze otrzymał możliwość ataku wręcz w wersji podstawowej, z racji tego że za pomocą PPM uruchamiamy celownik w wersji snajperskiej, ta nie otrzymała ona takiej możliwości. W reszcie aspektów rozgrywki nie zmieniło się nic, lecz wersja z lunetą znikła z multiplayera na rzecz G43. Ten dodatek umożliwi nam, po raz pierwszy postrzelać z wersji bez lunety w kampanii dla jednego gracza, a w trybie wieloosobowym wprowadzono odmiane Mausera z granatnikiem.

Gewehrgranate

Gewehrgranade[]

Jest to całkowicie nowy wariant i występuje tylko w trybie wieloosobowym. Zastąpił Shotguna na wyposażeniu Niemców. Od wariantu Mauser Kar98k, wyróżnia go wygląd, szybkość biegu żołnierza i możliwość miotania granatnikami. Wciśnięcie PPM spowoduje, zamontowanie takowego, lecz trzeba się mieć na baczności, nie można go już zdemontować! W zapasie posiadamy 3 granatniki. Na wielu serwerach jest zakazany. Przy jego wyborze należy mieć na uwadze, że nie posiadamy w ekwipunku granatów ręcznych. Zajmuje boks na broń ciężką.

Występowanie[]

Kar98k[]
  • we wszystkich misjach
  • w drugiej misji, na poziomach 3 i 4 dostępny na wyposażeniu gracza.
KAR98-Sniper[]
  • W misji 2 poziom 4 (również na wyposażeniu gracza)
  • W misji 3
  • Wyjątkowo w tym dodatku nie pojawia się w trybie wieloosobowym.

Breakthrough[]

W tej części powraca do trybu wieloosobowego wersja dla snajpera, jest ona dostępna dla wojsk włoskich. W podstawową wersję, możemy się wyposażyć w ostatnim etapie 1 misji, jeżeli w poprzednim etapie nie podniesiemy karabinu Carcano. Przez resztę gry oba warianty, są użytkowane jedynie przez przeciwnika. Gewehrgranate, pozostaje wyłącznie dla wojsk niemieckich w trybie multiplayer.

Medal of Honor: Frontline[]

Medal of Honor: Infiltrator[]

Medal of Honor: European Assault[]

Medal of Honor: Vanguard[]

Medal of Honor: Airborne[]

Opis broni[]

K98 MOHA.jpg

Dostępny od pierwszej misji, wyposażeni są w niego jedynie czarne koszule, dlatego strzelać będzie po przeciwnej stronie barykady tylko w pierwszej operacji. Jest najsłabszą bronią w grze. Wyjątkowo tragiczny jest fakt, że bez ulepszeń ładowanie naboi odbywa się pojedyńczo. W grze jest określany mianem K98k, lecz pełne rozwinięcie tego skrótu zobaczymy na loading screenie z Czarną Koszulą.

Ulepszenia[]

  1. Polerowany zamek- zwiększona szybkostrzelność
  2. Łódki nabojowe- szybsze przeładowanie
  3. Granatnik- opcjonalny granatnik dołączany za pomocą PPM, każdy wystrzelony granatnik sprawia, że ubywa nam jeden Stielhandgranate ze stanu.
Advertisement